NEDC var den gamle målemetode og testcyklus som alle bilproducenter brugte tidligere for at angive forbrug og CO2-udslip. Dette var en svært optimistisk målemetode, og de fleste oplevede at disse tal ikke stemte med virkeligheden.
WLTP giver det rigtige billede. Den nye WLTP-målemetode er meget mere realistisk og sikker, og det er ikke usædvanligt at elbilsejere melder om bedre rækkevidde i praksis end det opgivet WLTP-tal.
WLTP er altså mere realistisk end NEDC. Ganske enkelt, men fortsat er der flere elementer at tage stilling til. WLTP-cyklussen består igen af flere forskellige tests. Nogen af disse passer ikke helt optimalt med danske forhold. En vigtig pointe her, er for eksempel at kørecyklussen i WLTP Combined, som er meget brugt som kombineret—tal i markedsføring, også omfatter kørsel i hastigheder op til 130 km/t, noget som er urealistisk i Danmark. WLTP-cyklussen Urban/City er en anden variant, som erfaringsmæssigt passer bedre med et normalt brugsmønster. I vores specifikationer opgives begge rækkeviddetal, både Combined og City/Urban.