Elbil, forbrug og rækkevidde

Hvis du overvejer at købe elbil, er rækkevidde sikkert noget af det du tænker meget på før valget skal tages.

Forklaring af begreber

NEDC var den gamle målemetode og testcyklus som alle bilproducenter brugte tidligere for at angive forbrug og CO2-udslip. Dette var en svært optimistisk målemetode, og de fleste oplevede at disse tal ikke stemte med virkeligheden.

WLTP giver det rigtige billede. Den nye WLTP-målemetode er meget mere realistisk og sikker, og det er ikke usædvanligt at elbilsejere melder om bedre rækkevidde i praksis end det opgivet WLTP-tal.

WLTP er altså mere realistisk end NEDC. Ganske enkelt, men fortsat er der flere elementer at tage stilling til. WLTP-cyklussen består igen af flere forskellige tests. Nogen af disse passer ikke helt optimalt med danske forhold. En vigtig pointe her, er for eksempel at kørecyklussen i WLTP Combined, som er meget brugt som kombineret—tal i markedsføring, også omfatter kørsel i hastigheder op til 130 km/t, noget som er urealistisk i Danmark. WLTP-cyklussen Urban/City er en anden variant, som erfaringsmæssigt passer bedre med et normalt brugsmønster. I vores specifikationer opgives begge rækkeviddetal, både Combined og City/Urban.

Test rækkevidden selv

Hvilken rækkevidde elbilen man vælger faktisk har, stemmer ikke altid overens med den WLTP-rækkevidden som er opgivet. Dette hænger nøje sammen med den enkeltes køremønster og kørestil. Den som bruger bilen til at handle, kørsel af børn, familiebesøg i nærområdet osv., vil som oftest opleve at rækkevidden til daglig brug er godt over det som er opgivet. På samme måde vil bilejere som ofte kører på motorvej i høje hastigheder gerne opleve det modsatte – at rækkevidden er kortere end det som er opgivet. Dette finder man egentlig bare svar på selv, ved at teste rækkevidden mod eget køremønster, og se hvor langt man faktisk kan køre før elbilen igen bør lades.

Væsentlig lavere udgifter til vedligeholdelse af bilen

Det idéelle udgangspunkt for en kommende elbilkøber, er et køremønster som svarer til gennemsnittet af hvad danske bilejere kører – op til 80 – 100 kilometer dagligt. Med en god hjemmelader på garagevæggen er man sikret en fuldladet bil hver morgen, og en uovertrukken driftsøkonomi! Kører man stort set kun på strøm hentet fra hjemmeladeren, vil prisen pr kørte km for energi blive en brøkdel af tilsvarende kørsel med fossilt brændstof. Beregninger viser også at de totale udgifter til vedligeholdelsen af bilen pr. år er væsentlig lavere for en elbil end for en bil som kører på fossilt brændstof.

Ydre faktorer

Det er vigtigt at være klar over at mange ydre faktorer påvirker strømforbruget i en elbil. Nogen af dem er velkendte, uanset hvilken drivlinje bilen har. Den første er kørestilen. Også med en elbil er det vigtigt at køre jævnt og forudseende, og undgå hurtige accelerationer og tilsvarende hårde nedbremsninger. Sådan øges forbruget. For alle biltyper er det også bilens vægt der påvirker forbruget – jo tungere den er lastet, jo dyrere bliver det at køre.

Høj fart koster selvfølgelig ekstra, og du vil kunne se at rækkevidden i elbilen kryber, hvis du har en hastighed på omkring 100 km/t på motorvej. Sænker du farten til 80 km/t, reduceres forbruget meget. Det samme gælder ned ad bakke, hvor rækkeviddetallene faktisk øges – bilen lader selv når den ruller ned ad bakke. Regenerering af strøm sker også når man bremser, hvilket giver et ekstra bidrag til rækkevidden.

Dæk

Bilens dæk har stor påvirkning på hvor lang rækkevidde bilen opnår. Et dæk med høj rullemodstand stjæler hurtigt kilometer fra rækkevidden. Et dæk som ruller let, bruger mindre energi.

Tilstrækkelig tryk i dækkene er en vigtig faktor for at reducere dækkenes rullemodstand. Mange kører med for lidt luft i dækkene, og specielt i koldt vejr synker dæktrykket, selvom at rullemodstanden øges – og dermed bliver rækkevidden kortere. Derfor bør man stadig tjekke at dækkene har tilstrækkelig tryk.

 

Kontakt

Er du interesseret i at vide mere om JAC? Er du en potentiel kunde, journalist eller bilforhandler? Udfyld skemaet under, så vil vi tage kontakt til dig.

Din anmodning

Dine kontaktoplysninger

Vi deler ikke din e-mail med andre, og du vil kun modtage oplysninger om JAC fra vores forhandlere. Du kan læse mere om vores privatlivspolitik her.